Dlatego warto poznać tajemnice atrakcyjności, przede wszystkim związane z nią podświadome zachowania. Dzięki temu będziemy mogli ustrzec się podświadomych reakcji oraz – niekiedy – świadomie wpływać na innych.
Efekt „halo”
Efekt „halo” jest w polskiej psychologii znany także jako efekt „aureoli”. Badania eksperymentalne psychologów wykazały, że jesteśmy skłonni przypisywać osobie atrakcyjnej fizycznie także pozytywne cechy dotyczące jej osobowości, czy też atrybutów moralnych. Człowiek ładny kojarzy nam się z człowiekiem przyjaznym i uczciwym.
Co z tego wynika? Efekt „aureoli” daje osobom atrakcyjnym przewagę już na starcie. Nauczyciele ulegając nieświadomie efektowi „halo” przypisują dzieciom o przyjemnej aparycji także inteligencję i dobre zachowanie. Toteż uczniowie o przyjemnym wyglądzie mają znacznie większe szanse na dobrą ocenę niż ci, których natura obdarzyła mniej przyjemnymi rysami twarzy lub nadwagą.
Atrakcyjność wpływa na odbiór naszej osoby także – a może przede wszystkim – w wieku dorosłym. Osoby świadome swojej przewagi wynikającej z atrakcyjności, wykorzystują ją np. podczas rozmowy o pracę albo negocjując wysokość mandatu z kierowcą.
Atrakcyjny sprzedawca
Atrakcyjność wpływa na nasze postrzeganie tak bardzo, że nawet zakupów chętniej dokonujemy, kiedy obsługuje nas atrakcyjny sprzedawca. Atrakcyjni sprzedawcy sprzedają więcej niż ich mniej urodziwi koledzy lub koleżanki. Co ciekawe, nie dotyczy to tylko sytuacji, kiedy piękna kobieta lub przystojny mężczyzna zajmuje się klientem płci przeciwnej.
Eksperymenty w warunkach naturalnych wykazały, że chętniej kupujemy u przedstawiciela tej samej płci, o ile ma on przyjemną aparycję. Naukowcy nie potrafią z całą pewnością wyjaśnić przyczyn tego zachowania. Najprawdopodobniej wynika ono właśnie z efektu „aureoli”. Rozmawiając ze sprzedawcą podświadomie utożsamiamy jego atrakcyjność z prawdomównością oraz fachowością. Być może przekładamy także atrakcyjność sprzedawcy na oferowany produkt, zakładając, że jest on tak samo wart zainteresowania, jak jego sprzedawca.
Co komunikuje atrakcyjność
Atrakcyjność jest bardzo pierwotnym sygnałem. Jak każdy komunikat związany z fizycznością dotyka tak podstawowych dla naszej egzystencji spraw jak dobór partnera i prokreacja. Atrakcyjność oznacza zdrowie, a zdrowie idzie w parze z siłą i płodnością. Komunikacja niewerbalna jest częścią zakorzenionej od najdawniejszych lat potrzebą budowania hierarchii. Jeśli kogoś wyróżnia atrakcyjność, automatycznie zakładamy, że posiada wiedzę, jak te cechy zdobyć oraz przekazać je swojemu potomstwu. Dlatego podświadomie poddajemy się jego woli i obdarzamy go z miejsca sympatią. Co prawda w społeczeństwie opartym na informacji i władzy wywodzącej się z siły intelektu, przymioty ciała mają mniejsze znaczenie, jednak dla naszej najgłębszej natury fizyczność nadal ma kolosalne znaczenie.